Online reklamácie

Každému z nás sa už niekedy stalo, že vec, ktorú sme si cez internet objednali, v skutočnosti nesplnila naše očakávania. Stať sa môže samozrejme čokoľvek, môže sa napríklad jednať o problém s veľkosťou, či materiál môže byť iný, ako sme si predstavovali alebo sa môže napríklad stať, že zakúpite niekomu darček a ten nesplnil očakávanú funkciu. V takýchto prípadoch nastupuje ta nemenej obľúbená činnosť, a to je vracanie tovaru. Reklamácia má svoje zákonne princípy, a teda neobávajte sa svoj tovar vrátiť. Máte na to nárok. Čo všetko však treba urobiť preto aby ste svoju reklamáciu dotiahli do úspešného konca (mejor aspirador sin bolsa)?

Na pamäti treba mať, že zákazník má rovnaké právo na vrátenie tovaru, rovnako ako v kamennom, tak aj online obchode. Dokonca online obchody majú zvyčajne dlhšiu reklamačnú lehotu. Do kamenného obchodu môžete tovar vrátiť do 7 dní bez udania dôvodu a do toho internetového až do 14 dní. V niektorých online obchodoch Vám tovar, ak je nepoužívaný, umožňujú vrátiť v lehote až 90 dní. Iné je, ak sa na výrobku vyskytne vada. Aj tu však platí určité obmedzenie, a to je záručná doba tovaru. Štandardná záručná lehota sú dva roky. Avšak súčasní predajcovia umožňujú rôzne druhy pripoistenia na tovar v podobe predlženia záručnej lehoty. Klasické kamenné obchody svoj reklamačný poriadok majú mať vždy viditeľný pre zákazníka, rovnakú povinnosť však majú aj online predajne. A teda zákazník pred kúpou tovaru cez internet musí potvrdiť, že si tento reklamačný poriadok čítal, a že súhlasí s obchodnými podmienkami. Na toto si dávajte pozor! Zákon platí rovnako ako pre predajcu, tak aj pre kupujúceho, a teda pravidla reklamačného poriadku musia byť dodržané. Ako kupujúci v prípade ak je tovar poškodený, máte právo na úhradu vzniknutých nákladov, ktoré Vám vznikli pri vracaní tovaru.

Treba si však samozrejme uvedomiť, že aj pri reklamácii existujú tovary, ako sú to napríklad tlačoviny, tovar vyrobený na objednávku, filmy, či rýchlo kaziace sa potraviny, ktoré majú svoje obmedzenia. Pri väčšine ostatného tovaru existuje akýsi štandardný postup, ktorý si v nasledujúcich riadkoch priblížime. Ako prvé pred vrátením tovaru si vyplníte sprievodný list, ktorý priložíte k dobre zabalenému tovaru. Sprievodný list by mal obsahovať okrem Vašich iniciál, dôvod, pre ktorý tovar vraciate a doklad o zaplatení, či prípadne záručný list. Ak sa Vám zdá niečo v postupe Vašej reklamácie nejasné, nebojte sa kontaktovať e-shop, ktorý Vám v prípade nejasností môže pomôcť. Ak obal nebol pevnou súčasťou balenia, nemusíte ho vracať spolu s tovarom. Máte právo si od predajcu žiadať písomné potvrdenie o reklamácii, v ktorom bude uvedená chyba a aj náprava – výmena tovaru, oprava, odstúpenie od zmluvy atď leer artículo completo.

Ak nakupujete tovar cez internet nie je pri reklamácii nutné dokladať pri reklamácii pokladničný blok, ak viete dokázať, že ste tovar zaplatili inak, napr. výpisom z účtu. S pokladničným blokom a faktúrou však proces reklamácie prebehne rýchlejšie. Podľa zákona by predávajúci mal reklamáciu vyriešiť po dobu 30 dní. Ak Vám internetový obchod reklamáciu uzná, je na ňom aby uhradil aj poštovné. Netýka sa to však prípadov, kedy zákazník vracia tovar bez udania dôvodu, vtedy si vzniknuté poštovné uhrádzate sami.